Opdrachtgever: Stichting Cultuur-en Erfgoedlab
Projectomschrijving: Grenzeloos Gelre
Werkzaamheden: Projectorganisatie- en coördinatie, ontwikkeling innovatief lesmateriaal en educatie activiteiten
Realisatie: 2017-2019
Op scholen in Nederland en Duitsland wordt de historie gedoceerd vanuit een nationaal perspectief. Dit is voor veel kinderen in Gelderland en Niederrhein een ver-van-hun-bed show omdat zij juist veel meer met de eigen lokale geschiedenis te maken hebben. Het interregionale project ‘Grenzeloos Gelre’ wil kinderen van basisscholen en Grundschulen uit de regio’s Gelre en Niederrhein informeren en bewust maken van hun gemeenschappelijke geschiedenis.
Het project wil zijn doel bereiken op drie manieren. In samenwerking met De Ridders van Gelre is er een stripalbum ontwikkeld over de geschiedenis van Gelre die verspreid zal worden onder basisscholen in Gelderland en Niederrhein. Tevens wordt er een innovatief lespakket meegegeven bij het stripboek dat de kinderen uitdaagt om hun geschiedenis vanuit een Gelders perspectief in plaats van een nationaal perspectief te bekijken. Om tenslotte de geschiedenis echt tot leven te kunnen brengen zijn er vier activiteiten georganiseerd op historisch relevante locaties in Gelre met zowel Duitse als Nederlandse basisschoolklassen. De kinderen gingen hierbij op speelse wijze dieper in op de geschiedenis van Gelre.
Het projectteam is verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling van het innovatieve lesmateriaal. Tevens heeft het ook de educatieve activiteitendagen georganiseerd en opgezet in samenwerking met De Ridders van Gelre.